No właśnie, co lepsze? Czym to się różni? Co powinniśmy wybrać? Wiele osób nie rozróżnia responsywnej strony internetowej (z ang. Responsive Web Design, w skrócie RWD) od mobilnej strony internetowej. Jednak pod względem funkcjonalności oraz sposobu wykonania pomiędzy takimi witrynami istnieje dość duża różnica. Dezycję o typie strony warto podjąć już przed rozpoczęciem jej projektowania.
Ilość urządzeń na których dziś możemy korzystać z Internetu jest ogromna. Różnią się one nie tylko jakością, ceną, mocą obliczeniową i wyglądem ale też rozmiarem matrycy, a co za tym idzie - rozdzielczością ekranu. Zapewne wiele razy spotkaliście się z tym, że na Waszym komputerze strona wyświetlała się poprawnie, a na urządzeniu mobilnym, takim jak tablet czy smartfon, trzeba było przesuwać ekran aby coś zobaczyć, lub co gorsza witryna całkiem się "rozsypała". I tu właśnie na pomoc przychodzi responsywna strona internetowa, która automatycznie dostosuje się do rozdzielczości ekranu Waszego urządzenia. Z technicznego punktu widzenia nie trzeba strony powiększać lub pomniejszać na żadnym urządzeniu - dosotsuje się ona automatycznie do wielkości wyświetlacza począwszy od małego telefonu, przez ekran komputera, kończąc na dużym telewizorze. Co ważne, jedna rzecz pozostanie zawsze niezmieniona - adres internetowy witryny. Będzie to zawsze ta sama strona internetowa, z tą samą zawartością i na tej samej domenie. Wystarczy otworzyć na komputerze jakąkolwiek stronę responsywną i zacząć zmniejszać okienko przeglądarki - zawartość strony sama się do niego dostosuje, a adres strony nie będzie się zmieniał.
Strona mobilna to odrębna witryna od naszej głównej strony internetowej. Ma nie tylko inną domenę (najczęściej adres url poprzedza się literką "m", np. m.perfekcyjnestrony.pl), ale też inny wygląd i sposób nawigacji. Jest przeznaczona tylko i wyłącznie dla urządzeń mobilnych. Urządzenie internauty próbującego wejść na waszą stronę www powinno samo wykryć, iż użytkownik korzysta z urządzenia przenośnego i załadować mobilną wersję witryny. Taka wersja strony sprawdza się szczególnie wtedy, gdy nasze urządzenie mobilne ma bardzo mały ekran lub gdy korzystamy z Internetu poza siecią WiFi (np. poprzez GPRS w telefonie komórkowym) i musimy płacić za każde 100kb pobranych danych - witryna mobilna jest bardzo uproszczoną wersją naszej rodzimej strony www - zawiera mało grafik i brak w niej plików, które mają dużą wielkość. Dlatego warto zostawić również na mobilnej stronie link do pełnej wersji serwisu, aby użytkownik mógł w każdej chwili wyświetlić na własne życzenie standardową wersję strony. Należy jednak pamiętać, że jeśli standardowa wersja nie będzie miała responsywności to będzie trzeba po niej nawigować przesuwając obraz kawałek po kawałku. Co najwazniejsze - mobilna wersja witryny to podwójna praca przy uaktualnianiu jej treści, czy też wyglądu.
Aby wybrać odpowiednią wersję strony internetowej przeprowadzamy zawsze szczegółową analizę potrzeb, gdyż jest to ważna decyzja nie tylko z punktu widzenia funkcjonalności, ale i z perspektywy finansowej. Mobilna strona internetowa jest tańsza i szybsza we wdrożeniu. Wybierając tę wersję musimy jednak pamiętać, że każda zmiana treści na naszej stronie www będzie musiała odbywać się podwójnie ponieważ standardowa strona www i mobilna to dwie zupełnie różne witryny na odrębnych domenach. Jest więc to dobry wybór dla tych osób, które w najbliższym czasie nie będą zmieniać wiele na swojej stronie internetowej. Użytkownik korzystający z urządzenia mobilnego poza sięcią WiFi będzie miał też niższe koszty pobieranych danych, gdyż jest to znacznie "odchudzona" wersja witryny. Wdrożenie responsywnej strony internetowej trwa dłużej (pojawia się konieczność skomplikowanych testów na wielu matrycach i przeglądarkach) i jest też niestety kosztochłonne. Jest to wersja polecana szczególnie osobom posiadającym dynamiczne i często aktualizowane witryny ponieważ nie musimy, jak w przypadku wersji mobilnej, wprowadzać danych dwuktornie, wszystko odbywa się w ramach jednego panelu CMS. Również w kwestii pozycjonowania responsywność ma przewagę nad mobilnym odpowiednikiem, gdyż Google preferuje tego typu witryny, a co więcej źle skonfigurowane strony mobilne mogą być karane przez wyszukiwarkę gorszymi pozycjami.